Over de auteur

Jürgen Pieters is hoogleraar algemene literatuurwetenschap aan de Universiteit Gent. Hij doceert aan de Opleiding Taal- en Letterkunde: Twee Talen cursussen algemene literatuurwetenschap, poëtica, theorie en methodes van de literatuurgeschiedenis en theoretische literatuurwetenschap. Hij is betrokken bij het onderzoekscentrum GEMS (Group for Early Modern Studies), waarvan hij de initiatiefnemer is.

 

Hij is de auteur van de volgende boeken:

De honden van King Lear. Essays over hedendaags theater (Groningen: Historische Uitgeverij, 1999)

Moments of Negotiation. The New Historicism of Stephen Greenblatt (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2001)

De tranen van de herinnering. Het gesprek met de doden (Groningen: Historische Uitgeverij, Groningen, 2005; tweede druk 2008)

Speaking with the dead. Interventions in Literature and History (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2005)

Hetzij bij voorziening hetzij bij geheugenis: Hofwijck in de postume herinnering van Constantijn Huygens (Groningen: HIstorische Uitgeverij, 2007)

Historische Letterkunde vandaag en morgen (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2011)

Op zoek naar Huygens. Italiaanse leesnotities (Gent: Poëziecentrum/KANTL, 2014)

[samen met Jozef De Vos en Laurens De Vos] Shakespeare. Auteur voor alle seizoenen (Tielt: Lannoo, 2016)

 

Hij heeft daarnaast een aantal wetenschappelijke boeken geëditeerd:

Jürgen Pieters (ed.), Critical Self-Fashioning: the New Historicism of Stephen Greenblatt, Frankfurt am Main: Peter Lang, 1999.

Anne-Marie Musschoot & Jürgen Pieters (eds.), Het sublieme, het alledaagse, VAL-cahier, 2000.

Jürgen Pieters (ed.), The Continuation of Historicism, Theme Issue of European Journal of English Studies, 2000.

Benjamin Biebuyck, Jürgen Pieters & Alexander Roose (eds.), Fiction and Ethics, Theme Issue of Studia Germanica Gandensia, 2003.

Jürgen Pieters & Rokus Hofstede (eds.), Memo Barthes, Nijmegen: Vantilt, 2004.

Jürgen Pieters & Christophe Madelein (eds.), The sublime re-considered, Theme Issue of Phrasis, 2005.

Bart Vandenabeele, Jürgen Pieters & Christophe Madelein (eds.), Histories of the Sublime, Brussel: KVABWK, 2005.

Jürgen Pieters & Kris Pint (eds.), An unexpected return: Roland Barthes’ Lectures at the Collège de France, Theme Issue of Paragraph, 2008.

Jürgen Pieters & Christophe Madelein (eds.), Als van hooger bestemming en aart: Bilderdijk, Kinker en Van Hemert, Groningen: Historische Uitgeverij, 2008.

Jan Baetens, Dirk De Geest & Jürgen Pieters (eds.), New conceptions of literary dynamics – Nouvelles approches de la dynamique littéraire, Brussel: KVABWK, 2008.

Neil Badmington & Jürgen Pieters (eds.), The Work of Catherine Belsey, Theme Issue of Textual Practice, 2010.

Lars Bernaerts & Jürgen Pieters (eds.), Hermeneutiek in veelvoud, Gent: Academia Press, 2011.

Jaap Gruppelaar & Jürgen Pieters (eds.), ‘Un certain Holandois’: Coornhert en de vragen van zijn tijd, Hilversum: Verloren, 2014.

Caroline Van Eck, Stijn Bussels, Maarten Delbeke & Jürgen Pieters (eds.), Translations of the sublime: the early modern reception and dissemination of Longinus’ Peri Hupsous in rhetoric, the visual arts, architecture and the theatre, Leiden: Brill, 2014.

Youri Desplenter, Jürgen Pieters & Walter Melion (eds.), The Ten Commandments in Medieval and Early-Modern Culture, Leiden Brill, 2017 [in press].

Ben Dhooge & Jürgen Pieters (eds.), Vladimir Nabokov’s Lectures on Literature: Portraits of the Artist as Reader and Teacher, Leiden: Brill, 2017 [in press].

Kornee van der Haven & Jürgen Pieters (eds.), Lyric Address in Dutch Literature 1250-1800, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018 [in press].

 

Hij was de (co-)promotor van de volgende doctorale proefschriften:

Stijn Bussels, Van macht en mensenwerk: retorica als performatieve strategie in de Antwerpse intocht van 1549 (2005).

Bram Van Oostveldt, Tranen om het alledaagse : het verlangen naar natuurlijkheid en de enscenering van burgerlijke identiteit in drama en theater in de Oostenrijkse Nederlanden (2005)

Laurens De Vos, Between human & hero : cruelty and desire in Sarah Kane, Tom Stoppard and Samuel Beckett (2006)

Lars Bernaerts, De retoriek van waanzin. Taalhandelingen, narratieve onbetrouwbaarheid en delirium van drie waanzinnige ik-vertellers uit de moderne Nederlandse literatuur (2008)

Kris Pint, De perverse kunst van het lezen. Over de fantasmatische semiologie van Roland Barthes’ Cours au Collège de France (2007)

Christophe Madelein, Juigchen in den adel der menschlijke natuur: het verhevene in de Nederlanden (1770-1830) (2008)

Elke Van Nieuwenhuyze, ‘Je veux vous rappeler l’histoire de la maladie.’ Cognitievewaarde en narrativiteit van het pathologischnaturalistische proza van Cyriel Buysse en Marcellus Emants. (2010)

Lise Gosseye, Reading towards the light : Constantijn Huygens’ Ooghetroost at the beginnings of modernity (2011)

Frederik Le Roy, Verknoopte tijd, verfrommelde geschiedenis: een theaterwetenschappelijk en geschiedfilosofisch onderzoek naar theater en performance als politiek van de herinnering in het modern en presentistisch historiciteitsregime (2012)

Kathleen Vandeputte, Van Communicide naar Sensus Communis. De constitutie van gemeenschap in het hedendaags politiek-filosofisch denken (2012)

Julie Rogiest, (Zelf)normalisering in D.V. Coornherts Zedekunst (1586): een anders-pastorale lectuur in het licht van Michel Foucaults gouvernementele denken (2013)

Dries Vrijders, A subtler diplomacy: Kenneth Burke and the New Criticism (2013)

Mike Keirsbilck, ‘Om de vorst zijn’ moedwil te besnoeien’: gouvernementele verkenningen in Vondels Palamedes (1625), Gysbreght van Aemstel (1637) en Lucifer (1654) (2014)

Adam Hall, Renaissance metonymy and Shakespeare’s Hamlet (2014)

Flora Keersmaekers, De schrijver als lezer: literatuuropvatting en leesmethode in Vladimir Nabokovs colleges over literatuur (2015)

Sarah Pardon, Little did they know: place, time and character in historical representations (2015)

Britt Dams, Comprehending the New World in the Early Modern Period: Descriptions of Dutch Brazil (1624-1654) (2016)

Joris Vermassen, De vloek van Flaubert. Heilige tekst, goddeloos beeld: op zoek naar een verzoening (2016)